Психологічна служба

Практичний психолог:

Комісар Наталія Василівна

 

Графік роботи практичного психолога:

Понеділок    08.00 - 12.00
Вівторок    08.00 - 12.00

Середа 08.00 - 12.00
Четвер    08.00 - 12.00
П'ятниця    08.00 - 12.00

Практичний психолог закладу:

  • керується етичним кодексом психолога;
  • дотримується педагогічної етики;
  • будує діяльність на основі доброчесті, доброзичливості, довіри в тісному співробітництві з усіма учасниками освітнього процесу;
  • підвищує рівень психологічних знань всіх учасників освітнього процесу;
  • постійно підвищує свій професійний рівень.

У чому ж полягає робота практичного психолога у закладі дошкільної освіти?

Психодіагностика. Визначення об'єктивного стану людини, виділення його причини, а також оцінка рівня розвитку тих чи інших психічних процесів (пам'яті, уваги, мислення і т.д.).

Розвиваючі заняття. Увага, уява, сприйняття, пам'ять, логічне та образне мислення, обдарованість, дрібна моторика руки, посидючість, впевненість – всі ці, та багато інших необхідних процесів та якостей розвиває психолог в дітях різного віку.  Найчастіше психологічні заняття проводяться відразу з групою дітей, і в такому випадку дитина також вчиться спілкуватися з іншими дітьми, сприймати соціальні норми.

Корекційно-розвиткова робота. За наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів може знадобитися спеціально організована психотерапевтична робота. Це можуть бути заняття на зняття тривожності, страхів, на підвищення самооцінки, на зняття агресивних тенденцій, переживання стресу. Методи, що застосовуються в дитячій психотерапії, різноманітні. Наприклад, дуже дієвим методом виявляється арт-терапія у складі якої:  пісочна терапія, казкотерапія, ігрова терапія, психогімнастика, ізо-терапія тощо. Також цікавим та ефективним є метод мозочкової стимуляції з різноманітними вправами на дошці Більгоу.  Використання ресурсної кімнати допомагає при різний емоційних станах.

Консультування батьків та педагогів. Консультування з питань розвитку дитини, переживання вікових криз та вікових страхів, адаптації до садочка та школи, дитячо-батьківських відносин та відносин між дітьми, дітьми та вихователями. Консультації з різних питань батьків та вихователів щодо розвитку дітей з ООП.

Просвітництво – регулярні виступи на батьківських зборах, та розміщення цікавої психологічної інформації у інформаційних куточках кожної групи та на веб-сайті дошкільного навчального закладу.

621d1aed33b01130296077

Турбуючись про дітей, які страждають від наслідків війни в Україні, Міністерство освіти і науки у співпраці з дитячим психологом підготувало серію інформаційних матеріалів «Психологічна турбота від Світлани Ройз».

Під час військових дій діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки. На допомогу батькам та вчителям створено відеоінструкції та інфографіки, які містять рекомендації та практичні поради для батьків, що наразі:

  • перебувають з дітьми в бомбосховищах та укриттях;
  • пересуваються в інші міста;
  • залишаються вдома та чекають на повернення рідних-героїв із зони бойових дій.

Переглянути

ЯК ПОДБАТИ ПРО ДИТИНУ, ЯКЩО ВИ ЗНАХОДИТЕСЯ З НЕЮ В УКРИТТІ

ПРО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ 

Поради батькам щодо толерантного ставлення до дітей

ПРАВИЛА БЕЗУМОВНОГО ПРИЙНЯТТЯ

 1. Поважайте дитину і показуйте їй це.

2. Усвідомлюйте право дитини забути, помилитися, інакше дивитись на речі або по своєму пояснити власну поведінку.

3. Уважно слухайте її і намагайтеся зрозуміти.

4. Не намагайтеся підкорити дитину собі насильницькими методами чи тиском.

5. Виражайте незадоволення окремими діями дитини, а не нею в цілому.

6. Говоріть з дитиною так, як би ви хотіли, щоб говорили з Вами, уникайте повчального тону.

7. Будьте справедливими, і якщо необхідно, то умійте признавати свої помилки і вибачатися за неправильні вчинки.

8. Любіть і приймайте дитину такою, яка вона є.

ПРАВИЛА  «АКТИВНОГО СЛУХАННЯ»

1. Обов’язково повертайтеся обличчям до дитини, коли хочете її послухати.

2.Важливо, щоб ваші очі находились на рівні з дитячими.

3. Ваша поза – самий важливий сигнал для дитини про те, чи хочете ви її слухати.

4. Не потрібно задавати запитань дитині. яка засмучена (запитальна інтонація не передає співчуття).

5. В бесіді важливо робити паузи, щоб дитина встигала розібратися із своїми почуттями.

ПРАВИЛА ЕФЕКТИВНОГО СЛУХАННЯ

1. Демонструй співрозмовникові інтерес і готовність вислухати — погляд (жести, міміка) і поведінка повинні говорити про зацікавленість; слухай для того, щоб зрозуміти, а не заперечити.

2. Полегшуй ситуацію співрозмовникові — допомагай йому відчути себе вільно. 

3. Стань на місце співрозмовника — спробуй подивитися на ситуацію з його точки зору.

4. Не говори одночасно з ним — не можна слухати, коли говориш.

5. Став питання — це підбадьорює співрозмовника, але не домінуй над ним — це може змусити його замкнутися.

6. Не будь категоричним у суперечці чи критиці, не виявляй себе як усезнайка — це блокує і дратує людей.

7. Будь терплячим — спілкуйся не поспішаючи, постарайся не переривати співрозмовника, не відходь під час розмови.

8. Не давай вихід емоціям — надмір почуттів може породжувати неправильні тлумачення.

РЕКОМЕНДОВАНА ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ЧИТАННЯ І ОБГОВОРЕННЯ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

1. „Квітка побажань“ В. Катаєва.

2. „Сьома дочка” В. Сухомлинський

3. „Сини” В. Осєєва

4. „Сива волосинка” В. Сухомлинський

5.„Іменинний обід” В. Сухомлинський

6. „Бабусин борщ” В. Сухомлинський;

7. „Тихо, бабуся відпочиває” В. Сухомлинський;

8. „Горбатенька” В. Сухомлинський;

9. „Щоб ти став кращий” В. Сухомлинський;

10. „Як Сергійко навчився жаліти” В. Сухомлинський

11. „Тихенький” В. Паронова;

12.„Просто бабуся” В. Осєєва

13.„Ожеледь” О. Буцень;

14.„Найкраща ласка” В. Іванов;

15. „Три товариші” В. Осєєва;

16.„Він не хотів” В. Паронова;

17.„Хто мудріший” В. Паронова;

18.„Лисичка” В. Паронова

19. „Ябеда” В. Нестайко;

20. „Два тістечка” Ю. Єрмолаєва;

21. „Посидимо в тиші” О. Благініна;

22. „Пригоди Незнайки” Н. Носов

23. „Бридке каченя” Г. Андерсена;

24.„Попелюшка” Ш. Перо

ОНЛАЙН ТЕСТ НА ВИЯВЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ

https://onlinetestpad.com/ru/test/73881-ekspress-oprosnik-indeks-tolerantnosti-g-u-soldatova-o-a-kravcova-o-e-khukh

124576288 412353333122157 2570633875151117684 n   

124708642 1159949914407524 6429245571232079281 n 

Як допомогти дитині пережити період адаптації?

  • В перші дні перебування в дитячому садку залишайте дитину на 2-3 години, поступово збільшуючи час знаходження в дитсадку. Не запізнюйтесь, хоча б у перші дні забирайте дитину вчасно.
     
  • Не поспішайте відразу забрати дитину додому. Побудьте з дитиною на ігровому майданчику, разом подивіться, як гуляють діти, чим займаються, як спілкуються один з одним та вихователем.
     
  • Відводячи малюка до дитячого садка, дайте йому улюблену іграшку, сказавши при цьому: «Якщо ти захочеш, щоб я про тебе подумала, візьми і притисни її до себе. І я відразу про тебе подумаю». Ілюзія керування батьками дуже важлива для малюка. Вона знижує реакцію стресу на нову ситуацію. Нехай іграшка ходить із дитиною кожен день і знайомиться з іншими, розпитуйте, що з іграшкою сталося в дитячому садку. Хто з нею дружить, хто ображав, чи не було їй сумно. Таким чином ви багато дізнаєтеся про те, як ваша дитина звикає до садочка.
  • Пограйтесь з дитиною домашніми іграшками в дитячий садок, де якась з них буде самою дитиною. Поспостерігайте, що робить ця іграшка, що говорить, допоможіть разом з дитиною знайти їй друзів і вирішіть проблеми дитини через неї, орієнтуючи гру на позитивні результати.
     
  • Не хвилюйтесь і не показуйте своє хвилювання дитині. Не забувайте надавати дитині емоційну підтримку і показувати значимість для вас її нового статусу.
     
  • Утримуйтесь від шумних масових вистав, аби зменшити емоційне навантаження.
     
  • Частіше говоріть дитині про свої почуття і проявляйте їх.
     
  • Завжди знаходьте час вислухати, що непокоїть вашу дитину, які у неї труднощі, чого вона досягла.
     
  • Створіть спокійний, безконфліктний клімат для дитини в сім'ї та оптимальний режим дня. Оберігайте нервову систему дитини!
     
  • Повідомте вихователів про особливі звички дитини, що вона любить, що ні, які має захоплення.
  • Придумайте ритуал «прощання» й зустрічайте дитину з посмішкою.
     
  • Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає. Ніколи не з’ясовуйте відносин з вихователем (щоб не трапилось!) у присутності дитини.
     
  • Відвідувати дитячий садок дитині треба лише здоровою.
     
  • Найголовніше — вірте, що з будь-яку складну ситуацію можна вирішити! Якщо в ній бачити не Проблему, а Задачу!!!

Десять заповідей для батьків та педагогів майбутніх першокласників

Починайте "забувати" про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов'язків. Зробіть це м'яко: "який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд".

 • Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).

 • Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той і на інший продукт).

 • Не лайте, а тим більше - не ображайте дитини в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: "Спасибі, ми обов'язково поговоримо на цю тему".

 • Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.

 • Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення - запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) - нехай розповість, що більше всього подобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина почувала, що це вам цікаво.

 • Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не вгасне.

 • Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.

 • Частіше хваліть вашу дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: "Вийде обов'язково, тільки потрібно ще раз спробувати". Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що ваша дитина може все, потрібно тільки допомогти. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.

 • Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу.

Що робити, щоб малюк із задоволенням ходив до першого класу

Визначте джерело проблеми

Якщо дитина не хоче ходити в школу, перш за все батьки повинні визначити причину проблеми. Після цього потрібно докласти максимум зусиль, щоб її усунути. Замість того щоб змушувати дитину ходити до школи, потрібно подумати, що потрібно зробити, щоб дитина сама захотіла туди піти. Визначити джерело проблеми потрібно якомога раніше (бажано – коли дитина вперше відмовляється ходити в школу). Інакше в майбутньому ситуація може тільки погіршитися.

Запобігайте булінгу в школі

Якщо ваша дитина боїться іншої дитини, яка якимось чином над нею знущається, вам обов’язково потрібно втрутитися і зупинити це. Розкажіть учителю про такі факти або поговоріть про це з директором школи. По можливості також поговоріть з батьками шкільного хулігана. Якщо це не допоможе, втрутьтеся в ситуацію самі. Також вам варто поговорити з дитиною про те, що вона повинна робити в подібних ситуаціях, щоб запобігти знущанню. Це не тільки додасть дитині впевненості в своїх силах, а й допоможе їй заслужити повагу в очах однокласників.

Допоможіть дитині завести друзів в школі

Коли у дитини серед однокласників є друзі і коло спілкування, вона з великим задоволенням ходить в школу. Тому, якщо справжня проблема вашої дитини в тому, що вона не може подружитися ні з ким в школі, можливо, їй буде потрібна ваша допомога в цьому. Влаштуйте для дитини вдома невелику вечірку і дозвольте їй покликати однокласників. Також ви можете записати дитину на будь-який гурток чи спортивну секцію. Там вона зможе знайти собі друзів зі схожими інтересами.

Постарайтеся зробити навчання легким і зрозумілим для дитини

Для цього вам може знадобитися допомога шкільного вчителя вашої дитини. Він підкаже вам, як полегшити навчання. Позаймайтеся з дитиною: на простих прикладах поясніть їй, як вирішувати різні завдання. Сьогодні в Інтернеті можна знайти безліч різних додаткових навчальних матеріалів і розвиваючих ігор. Використовуйте їх – і дитині буде легше вчитися.

Зробіть навчальний процес веселішим

Це завдання може здатися вам складним, але це можливо. Коли ви зрозумієте, чим насправді цікавиться ваша дитина, ви зможете їй допомогти полюбити навчання. Кожній дитині щось подобається, а щось ні. Важливіше звертати увагу на те, що подобається дитині, і допомогти їй слідувати своїм інтересам.

Наприклад, якщо дитині подобається футбол, вам варто віддати її до футбольної секції при школі. Так вона полюбить ходити в школу і, крім того, зможе знайти друзів свого віку зі схожими інтересами. Але якщо дитина ходить на будь-яку секцію або гурток під вашим тиском, а насправді не любить ці заняття, вам не варто змушувати її.

Винагороджуйте дитину, якщо вона не пропускає школу

Якщо дитина регулярно відвідує школу і не пропускає жодного уроку, в кінці місяця ви можете винагородити її, щоб підвищити її впевненість в собі. Ця винагорода повинна бути незначною: ви можете купити дитині морозиво, маленьку іграшку тощо.

Коли дитина не відчуває тиску, їй легше і приємніше вчитися. Але якщо ви, незважаючи ні на що, не можете знайти причину, чому вона не хоче ходити в школу, вам варто звернутися до фахівця. Не ігноруйте проблему і докладіть всіх можливих зусиль для того, щоб зробити навчання в школі легким і приємним

Ліворукість вада чи привілей?

Існує точка зору: якщо увесь світ побудований для праворуких, то лівшам у ньому некомфортно. Це міф чи реальність?

Ще два чи три покоління тому на лівшу дивилися ніби скоса, що призводило до виникнення у дитини комплексу неповноцінності.

Хтось вважає ліворуких майже геніями, а хтось переконаний, що ліворукість — недолік.

Дитина-лівша багато в чому відрізняється од своїх однолітків. І не лише впертістю. Зазвичай це особливо талановиті і дуже емоційні діти. Вони вже з трьох років наба¬гато краще за інших малюють, ліплять. Між іншим, чимало видатних людей були лівшами. Так, лівою рукою писали свої шедеври Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель і Пікассо, ліворукими були видатний фізіолог І.Павлов, письменник і вчений В.Даль, творець теорії відносності А.Ейнштейн, Чарлі Чаплін, Льюїс Керолл, Гарі Трумен, Бенджамін Франклін, Юлій Цезар, Мерлін Монро та багато інших видатних людей. Автор іграшки "кубик Рубика", яка зробила його мільйонером, також був ліворуким.

Та й того майстра, який у знаменитій повісті Лєскова зумів підкувати блоху, теж недаремно так прозвали... Помічено неабиякі музичні здібності ліворуких, вони, як правило, мають абсолютний слух. Часто серед ліворуких трапляються діти, які гарно малюють. Проте здібність до малювання виявляється переважно у шкільному віці. Художні здібності ліворуких дітей пов'язані з образністю психічних пізнавальних процесів та достатнім розвитком дрібної моторики рук у шкільному віці. Крім того, в ліворуких дітей простежуються значні успіхи в математиці, музиці, шахах тощо.

Ваша ліворука дитина неповторна.

Але водночас деяким із них властива затримка мовлення, їм важче вимовляти звуки. Така дитина безпосередня, довірлива, легко підпадає під вплив тимчасових почуттів та настроїв, плаксива, вередлива, схильна до гніву, наполеглива у здійсненні бажань. їй іноді важко оволодіти читанням та письмом у ранньому віці, а в першому класі вони для неї часто-густо стають каменем спотикання.

Насправді для вчених дотепер лишається таїною, чому людина бажає діяти тією чи іншою рукою. У багатьох випадках можемо говорити про так звану спадкову ліворукість. То ж яка рука домінує у маляти, допоможе з'ясувати аналіз певних родинних випадків. Якщо хтось із родичів у першому або другому поколінні був ліворуким, то ваш малюк може перейняти цю здатність.

Але ліворукість, це вже напевне, не можна вважати хворобою і вбачати в ній причину поведінкових порушень або відхилень у розвитку.

Нормативно-правове забезпечення психологічного супроводу
дітей з особливими освітніми потребами

  • Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 «Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 588 від 09.08.2017)
  • Наказ МОНмолодьспорту від 11.09.2009 № 855 «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання  у загальноосвітніх навчальних   закладах на 2009-2012 роки» 
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 «Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 588 від 09.08.2017)
  • Лист МОН України від 19.07.2012 № 1/9-517 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо діяльності працівників психологічної служби у 2012-2013 навчальному році»
  • Лист МОН України від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання»
  • Лист МОН України від 02.01.2013 № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»
  • Лист МОН України від 02.01.2013 № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»
  • Постанова КМУ від 26 жовтня 2016 р. № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585»
  • Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами»
  • Лист МОН України від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з ООП ЗНЗ у 2016-2017 н.р.»
  • Лист Департаменту освіти і науки від 21.08.2019 № 08-13/3899 «Методичні рекомендації «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу освіти»

Говорити з дітьми про коронавірус – складно, але й грати в мовчанку поганий варіант. Саме ваша чесність і відкритість допоможе донести важливу інформацію правильно, та забезпечить найкращий захист.

Основні правила розмови про COVID-19 з дітьми:

➡️ Дозвольте дитині говорити відверто та ставте відкриті питання, які допоможуть їй висловитися. Якщо дитина налякана, підтримайте її та скажіть, що ви поруч та завжди готові вислухати її. Відповідайте на питання чесно, проте враховуйте рік дитини

➡️ Змиріться з тим, що не знати всіх відповідей – нормально. І зізнатися в цьому теж. Сприйміть незнання як слушну нагоду дізнатися нове разом із дитиною, але довіряйте лише перевіреним джерелам інформації

➡️ Завершіть розмову на позитивній ноті та переконайтеся, що дитина почувається нормально. Після діалогу можна зробити разом щось веселе та цікаве 

ПРОСТІ ПОРАДИ БАТЬКАМ

Новий локдаун – нові випробування навіть для найміцнішої сім’ї. Трохи полегшити цей період допоможуть наступні кроки:

  • Розкажіть дитині, якої поведінки ви від неї очікуєте. Під час пояснень вживайте позитивні фрази: «Прибери, будь ласка, іграшки» замість «Що за безлад!».
  •  Хваліть дитину, якщо вона добре поводиться. Ваші слова або дрібні подарунки засвідчать дитині, що її вчинок помітили та оцінили.
  • Не переходьте на крик. Так, іноді утриматися важко, але підвищений тон тільки додасть стресу. Намагайтеся спокійно донести свою позицію, звертайтеся до дитини на ім'я.
  • Підліткам особливо потрібен контакт з друзями, тому допоможіть їм залишатися на зв’язку. Заздалегідь обговоріть це питання і виберіть зручний час, який дитина буде витрачати на месенджери та соцмережі.
  •  Будьте реалістами та не очікуйте, що дитина буде 24/7 поводитися як у рекламі зубної пасти. Проте попросити її не голосувати протягом важливої zoom-зустрічі – реально.

Як позбутися нав'язливих думок перед сном

Дуже часто ми не можемо заснути, навіть якщо дуже втомилися фізично. Все тому, що нас переслідує безліч тривожних і нав'язливих думок. Однак є кілька простих порад позбутися від них.

  • Запис думок. Один із способів заспокоїти свою уяву - це записати свої думки перед сном. Постарайтеся описати їх дуже докладно. Завдяки цьому ви ляжете в ліжко і жодні думки не будуть заважати вам заснути.
  • Читання. Якщо ви вже безліч разів прокрутили в голові всі події минулого дня, а сон ніяк не приходить, візьміть книжку і почитайте. Це допоможе мозку розслабитися і відпочити.
  • Музика. Якщо ви не можете розслабитися, ввімкніть розслабляючу музику. Завдяки цьому ви зможете відволіктися від думок і зосередитися на музиці, яка буде заспокоювати вас.
  • Повільне дихання. Зосередьтеся на диханні. Лежачи в ліжку, робіть глибокі і повільні вдихи і видихи. Розмірене дихання допоможе розслабити тіло, зняти стрес і прогнати непотрібні думки.

 

Мобільні додатки для відпочинку

Google назвав кращі програми та ігри 2020 року в магазині Play Market. «Яким би важким не був 2020 рік, ці програми та ігри підіймали нам настрій і допомагали розслабитися», - відзначили в компанії.

В переліку кращих додатків відразу кілька сервісів для релаксу та сну:

Medito: Free Meditation, Sleep & Mindfulness. Додаток, який поліпшує психічний стан за допомогою керованих медитацій, дихальних вправ та звуків, що розслабляють.

  • Sleep Theory – Sleep Tracker & Sleep Sounds. Застосунок, який допомагає виробити регулярні звички сну і поліпшити його.
  • Calmaria. Сервіс, який навчить вправ для розслаблення.
  • Loóna. Додаток, який допоможе краще заснути.

 

Пошук мобільний